Folkelagkagen - Hansen & Ersbøll Agenda

Folkelagkagen

Overview

Udfordring

Arbejdsstyrken bliver mindre, og befolkningen bliver ældre. Staten og samfundet har ikke længere de ressourcer, der skal til for at gøre alle glade, og derfor må vi begynde at prioritere i vores velfærd. Det er dog svært for befolkningen at forstå, hvordan Folketinget og ikke mindst Finansministeriet jonglerer med borgernes skattekroner, når de fordeler årets finanslov. Hansen Agenda besluttede sammen Avisen Kommunen, Falck, Epinion, Infomedia, PensionDanmark, LO og Pixolink at demokratisere Danmarks finanslov og formidle den på en ny måde, så alle kan tage stilling til og forstå, hvordan statens omfordeling udtrykker værdier i vores velfærd.

Strategi

Folkelagkagen er en illustration af, hvordan danskerne mener, at statens husholdningsbudget skal fordeles. Med udgangspunkt i et lagkagediagram og Danmarks Statistiks funktionsopdeling af finansloven har vi lavet en kampagne, der formidler finansloven opdelt efter samfundsfunktioner og gør velfærdens pris tilgængelig for den almindelige dansker.

Via en kombination af ambassadørtilgang, viral spredning og klassisk PR var vores mål en bred, folkelig interesse for Folkelagkagen. Derfor skabte vi et website, hvor danskerne kunne lave deres egen ’folkelagkage’ – deres egen finanslov, og dele med venner og følgere på Facebook og Twitter.

Vi inviterede en række fremtrædende personer fra større virksomheder og institutioner til at debattere, hvordan vi skal fordele samfundskagen nu, hvor der bliver flere ældre og arbejdsstyrken bliver mindre og mindre.

Konkrete ydelser

  • Projektledelse af et af Folkemødets mest besøgte debatarrangementer
  • Befolkningsundersøgelse i samarbejde med Epinion, der bad danskerne fordele finansloven sammenligneligt med regeringens.
  • Medieanalyse af, hvad der påvirker danskernes holdning, i samarbejde med Infomedia
  • PR i forbindelse med undersøgelser og arrangementet i det hele taget
  • Mediepartnerskab med Avisen Kommunen
  • Konceptudvikling, forberedelse og afvikling af et event med over 200 deltagere.
  • Involvering af alle politiske dyr, særligt unge menneskesker, i en viral kampagne, der skal få folk til at lave deres egen folkelagkage og dele den på Twitter og Facebook.

Resultat

Kampagnens resultater er målt ud fra pressehits, besøgsstatistik på www.folkelagkagen.dk og antallet af gæster til folkemødearrangementet.

Med over 14.500 unikke besøgende, næsten 5.000 personlige folkelagkager samt masser af tweets og Facebook-delinger via #folkelagkagen, må den brede, folkelige opbakning til projektet siges at være lykkedes. Særligt de unge har taget Folkelagkagen til sig. Af de ca. 5000 sessioner, der har kunnet måles på, har næsten 50% været under 35 år.

Aktiviteten på hjemmesiden topper, da DR Radioavisen og DR.dk omtaler Folkelagkagen og muligheden for at være ”sin egen finansminister”. På Folkemødet kom cirka 150 besøgende forbi arrangementet ”Skær Folkelagkagen – Danskernes finanslov”. TV2 Bornholm kom også forbi og lavede et indslag, der indgik i deres lange reportage fra Folkemødet.

Alt i alt har interessen for Folkelagkagen været overvældende og overgået alle mål.

Se mere på www.folkelagkagen.dk

Se indslaget fra TV2 Bornholm om Folkelagkagen 2014 (06:33): http://www.tv2bornholm.dk/net-tv.aspx?area=Programmer&program=folkem%C3%B8de&videoID=192318

Interview med en gymnasieelev om Folkelagkagen: https://www.youtube.com/watch?v=ebOkNXKlC6k

Folkelagkagen 2012: https://www.youtube.com/watch?v=KpNzgWSU6to

Folkelagkagen 2013: https://www.youtube.com/watch?v=vikVUk5cUAs

Folkelagkagen 2014: https://vimeo.com/98739218

Cookies hjælper os med at forbedre oplevelsen af hjemmesiden. Ved brug af sitet accepterer du vores brug af cookies. Læs mere.
Luk banner
x