Danmark skal brande sig på sine bæredygtige forcer - Hansen & Ersbøll Agenda

Danmark skal brande sig på sine bæredygtige forcer

19. juli 2017 9:53 Skrevet af Quincy Lippert

Danmark skal brande sig endnu mere på vores bæredygtige fokusområder. Det mener initiativtagerne til en undersøgelse der udsendes op til  at Kristian Jensen repræsenterer Danmark til review af regeringens SDG handlingsplan i New York på onsdag.

I en undersøgelsen lavet af Epinion for Hansen & Ersbøll Agenda fortæller danskerne hvor de mener, Danmark har nogle styrke positioner inden for FN’s 17 verdensmål også kaldet SDG’erne. Undersøgelsen har Hansen & Ersbøll Agenda lavet fordi de mener, at der er for meget beskedenhed i den ’bæredygtige branche’. Det er fordi mange ser bæredygtighed, som noget der sker på siden af forretningen – som en slags velgørenhed. SDG’erne er tværtom en strategisk forretningsagenda, der kan bære virksomhederne ud i verden med løsningerne på fremtidens problemer.

”Hvis vi ikke tør være stolte over det vi er gode til på den bæredygtige front så taber vi markedsandele og vi inspirere ikke andre til at gøre det samme. Det er en svær agenda at nå ud med, men hvis virksomheder og politikere ikke sammen brander Danmark meget stærkere på verdensmålene så tager andre den plads.” siger Charlotte Ersbøll og Lotte Hansen.

Jeg er glad for at danskerne mener at vi er særligt stærke på målene om klima, energi og vand. Vi må ikke underkende, hvor vigtigt det er at vi også som land har et brand på disse områder. Som global virksomhed kan vi mærke, at flere og flere virksomheder heldigvis vil kloden det godt. Derfor betyder det noget, at Danmark som land også er kendt som frontløber og derfor er det vigtigt at Danmark efter sit review i FN fortsætter med at have fokus på vores SDG-brand i omverdenen. Vi på Grundfos skal nok bidrage til denne rejse siger CEO fra Grundfos Mads Nipper om undersøgelsen

Formand for Carlsberg Flemming Besenbacher er enig. ”Jeg deler danskernes syn på, hvad der er vores stærkeste SDG spydspidser, og der er ingen tvivl om, at netop vand og energi er to af de SDG’ere, hvor vi har en styrkeposition og allerede kan eksportere både vores varer og viden. Samtidig er det vigtigt, at Danmark også udvikler og bibeholder et overordnet fokus på alle SDG’erne og er et foregangsland, da det vil gavne såvel virksomheder som borgere,” siger han.

I ISS peger man på at mangfoldighed og ligestilling bør være et af de punkter hvor Danmark skal stille sig i spidsen. Her siger Direktør, People & Culture, Lotte Hjortlund Andersen – ”I ISS arbejder vi målrettet for ligestilling og ser dette som et af de mål, hvor Danmark skal ligge absolut i front. Vi har mangfoldighed som en del af vores DNA – og har flere gange påvist, hvordan dette også er en god forretning.”

Novo Nordisk stemmer i. Virksomheden fokuserer særligt på sundhed men har også allerede gennem mange år lagt særlig vægt på den grønne energi. ”Danmark har meget at byde på i indsatsen for at nå Verdensmålene; I Novo Nordisk er vi allerede i gang og fokuserer på sundhed for alle og bæredygtig produktion, med særlig vægt på grøn energi, fordi det er afgørende for at vi kan drive en bæredygtig forretning”, siger Susanne Stormer Vicepræsident, Corporate Sustainability, Novo Nordisk.

Kristian Jensen der har taget ansvaret for SDG’erne med sig over i Finansministeriet, synes at mål 17 om partnerskaber er noget vi bør være særligt stolte af:

”Vi er unikke til at lave partnerskaber, at lave samarbejde, hvor private myndigheder foreninger går sammen om at lave noget i fælleskab – det er der ikke mange der kan. Vi bliver anerkendt for at have en samarbejdende tilgang. De øvrige 16 mål kan ikke løses alene, så vi skal bidrage med vores partnerskabstankegang, ” siger ministeren.

Fra Hansen og Ersbøll Agendas side er de to partnere glade for at båder regering og de globale virksomheder tager del i arbejdet.

”De globale virksomheder er gode til at præsentere sig mod et globalt publikum, men hvis vi også skal have de danske SMV’er med på den bæredygtige vogn så er det vigtigt at de danske C20 virksomheder ikke glemmer det danske marked. I det hele taget er et stærkt hjemmemarked en forudsætning for et stærkt udgangspunkt for eksport. Det er ikke nok, at vi er gode til at præsentere Danmark og danske virksomheder på FN topmøder i New York. Vi skal tage vores egen medicin så at sige. Det gælder også når stat, regioner og kommuner lægger budgetter, prioriterer og køber ind. Kun ved at være gode rollemodeller i ord og handling bevarer Danmark sin førerposition på vigtige områder.” Siger de to partnere.

Læs Altingets artikel omkring undersøgelsen her.
Læs også Kristeligt Dagblads artikel her.

Se video herunder fra folkemødet hvor Kristian Jensen, Susanne Stormer, Lotte Hjortlund Andersen, Flemming Besenbacher & Kirsten Brosbøl alle var med til at diskutere SDG’er i Hansen & Ersbøll Agendas verdensmålstelt.

Cookies hjælper os med at forbedre oplevelsen af hjemmesiden. Ved brug af sitet accepterer du vores brug af cookies. Læs mere.
Luk banner
x