KAs Verdensmåls Masterclass: Nu kommer de små og mellemstore virksomheder med på vognen - Hansen & Ersbøll Agenda

KAs Verdensmåls Masterclass: Nu kommer de små og mellemstore virksomheder med på vognen

Overview

I august deltog de første af Kristelig Arbejdsgiverforenings (KA) medlemsvirksomheder i en Verdensmåls Masterclass. Forløbet er udviklet af Hansen & Ersbøll Agenda i samarbejde med KA og omfatter i alt tre moduler på hver 6 timer. Målet er, at alle de deltagende virksomheder står med deres egen Verdensmåls-handlings- og kommunikationsplan i hånden, når sidste modul er afviklet 11. december.

 

”Mange store virksomheder er i fuld gang med at skabe værdi for deres forretning ved at arbejde for verdensmålene. Indtil nu har de mindre og mellemstore virksomheder mest set til fra sidelinjen

Men i erkendelse af, at kunderne samt de store virksomheder og offentlige organisationer stiller flere og flere krav om bæredygtighed til deres leverandører – stiger interessen også blandt SMV’erne for at komme med på vognen,” siger KA-direktør Karsten Høgild.

 

De mindre og mellemstore virksomheder, der deltager i den første Verdensmåls Masterclass kommer fra vidt forskellige områder: metalindustri, maskinindustri, bygge og konstruktion, markedsføring samt servicebranchen.

 

Og forventningerne til Masterclass forløbet er store:

 

”Vi vil gerne bruge Verdensmålene som en platform for at skabe samhørighed med vores leverandører. Vi ønsker også at finde nye vinkler til at kommunikere godt og motiverende til vores medarbejdere om, at der er med til at gøre noget godt for verden,” siger Anders A. Nielsen, salgschef, Runi A/S, der fremstiller maskiner og totalløsninger til håndtering af affald.

 

En misforståelse at det kræver en stor indsats

At tiden er inde til at også de mindre og mellemstore virksomheder for alvor begynder at få en samfundsagenda påpeges også af Mads Nipper, koncerndirektør, Grundfos.

 

Mads Nipper siger til KAs medlemsblad ”Værdi” om de mindre og mellemstore virksomheders engagement i verdensmålene:

 

”Jeg forstår udmærket godt, at det ikke er alle virksomheder, der har den luksus, at de bare kan sige: ”Det vælger vi at investere i – for det skal nok være rigtigt over tid.” Men der er altså ingen undskyldning for ikke på de helt nære ting at opføre sig ordentligt. Det kan godt være at vi ikke kan investere i helt nye forretningsmuligheder. Men hvad nu hvis vi gjorde os lidt mere umage for at spare på energien og investere lidt mere i miljøvenlige teknologier? Hvad nu hvis vi talte lidt mere med vores kunder om hvordan vi kan hjælpe dem med at adressere de her ting?

Alle de her ting behøver jo ikke at koste noget. Jeg tror, at der ofte er en misforståelse af – at det altid vil være noget, der kræver en stor ekstra indsats eller koster en masse penge.”

 

 

Det skal være håndgribeligt

Hansen & Ersbøll Agenda har specialiseret sig i at rådgive virksomheder og organisationer om værdiskabelse i arbejdet med Verdensmålene og en samfundsagenda.

 

”Interessen for at arbejde med Verdensmålene stiger i en lodret kurve lige nu. Og vi har gennem det seneste år tænkt meget på hvordan vi kunne gøre en samfundsagenda ift. verdensmålene relevant for de mindre og mellemstore virksomheder. I det Masterclass-forløb, vi har udviklet til KA – hiver vi Verdensmålene ned øjenhøjde og gør det meget håndgribeligt, hvordan man kan arbejde med dem og skabe værdi ift. sin forretning,” siger Charlotte Ersbøll, Partner i Hansen & Ersbøll Agenda.

 

Det er tanken at Hansen & Ersbøll Agendas Verdensmåls Masterclasses fra 2019 skal tilbydes til en bredere kreds af virksomheder og organisationer. Er du interesseret i at høre mere om dette – kan du kontakte Charlotte Ersbøll (tel+mail)

Cookies hjælper os med at forbedre oplevelsen af hjemmesiden. Ved brug af sitet accepterer du vores brug af cookies. Læs mere.
Luk banner
x