Greenwashing
Hos Hansen & Ersbøll Agenda har vi fokus på ærlig bæredygtighedskommunikation. Hos os dur det ikke bare at farve ens markedsføring grøn, der skal i stedet fakta og handling bag ordene.
Anbefalinger
Hvordan undgår I greenwashing? Læs vores anbefalinger nedenfor
Virksomheder og organisationer
1. CO2 er den største kilde til fejlkommunikation, så vær tydelig om, hvorvidt din reduktion handler om både det, du selv gør, og det, du køber ind. Vi vil også gerne tydeligt vide, om du indregner CO2-kompensation, når du praler.
2. Gør al markedsføring tydelig datadrevet. Helt enkelt: Skriv din anprisning (selvros) direkte ind i din ESG-tabel (bæredygtig dataopgørelse) og angiv proportionen af den forbedring, du roser.


Politikere
1. Indfør et »tobakskrav«, hvor I kræver, at alle virksomheder tydeligt skriver i markedsføringen, hvad deres største bæredygtige risici er. Når investorerne stiller krav om det, kan I også.
2. Sørg for, at virksomheder, der reparerer eller udfører service, får særlige gunstige muligheder for at markedsføre sig grønt. Jeg kan høre min mors stemme sige: »Hvis du passer på dine ting, så holder de lidt længere«.
Læs Lottes klummer om Greenwashing
Forbrugerombudsmanden om Greenwashing
Er der taler om Greenwashing?
På Folkemødet 2022 spurgte vi vores tilskuer på Handlingsskibet, hvornår der var tale om Greenwashing. Nedenfor kan du reklamerne, og hvordan tilskuerne til debatten stemte.




