Greenwashing

Hos Hansen & Ersbøll Agenda har vi fokus på ærlig bæredygtighedskommunikation. Hos os dur det ikke bare at farve ens markedsføring grøn, der skal i stedet fakta og handling bag ordene.

Anbefalinger

Hvordan undgår I greenwashing? Læs vores anbefalinger nedenfor

Virksomheder og organisationer

1. CO2 er den største kilde til fejlkommunikation, så vær tydelig om, hvorvidt din reduktion handler om både det, du selv gør, og det, du køber ind. Vi vil også gerne tydeligt vide, om du indregner CO2-kompensation, når du praler.​

2. Gør al markedsføring tydelig datadrevet. Helt enkelt: Skriv din anprisning (selvros) direkte ind i din ESG-tabel (bæredygtig dataopgørelse) og angiv proportionen af den forbedring, du roser.​

stakeholder mobilisering

Politikere

1. Indfør et »tobakskrav«, hvor I kræver, at alle virksomheder tydeligt skriver i markedsføringen, hvad deres største bæredygtige risici er. Når investorerne stiller krav om det, kan I også.

2. Sørg for, at virksomheder, der reparerer eller udfører service, får særlige gunstige muligheder for at markedsføre sig grønt. Jeg kan høre min mors stemme sige: »Hvis du passer på dine ting, så holder de lidt længere«.

Læs Lottes klummer om Greenwashing

Lotte Hansen i Berlingske: “Vi skal opdatere reglerne om virksomheders greenwashing”
Set i lyset af, at min branche kan være den primære årsag til, at vi sender hele den vestlige verden i en masseforførelse af selvkærlighed om at man gør nok for at redde verden, så er her mine forslag, der bunder i ønsket om at få kloden på rette køl, skriver Lotte Hansen.
Læs her
Grøn markedsføring er et bedrag, der fører direkte mod en bæredygtig afgrund
Kampen for at sikre menneskeheden er ikke et spil mellem de onde, der i ly af natten går ind for børnearbejde og kulafbrænding, og de gode, der bygger vindmøller og spiser quinoafrø. Vi må også kæmpe en kamp mod de tilsyneladende frelste.
Læs her
Grøn markedsføring fører mod bæredygtig afgrund
Det skal den for at give menneskeheden og ikke mindst de nye generationer en jord, der er værd at overtage, skriver Lotte Hansen i denne klumme.
Læs her
Previous slide
Next slide

Forbrugerombudsmanden om Greenwashing

Er der taler om Greenwashing?

Folkemødet 2022 spurgte vi vores tilskuer på Handlingsskibet, hvornår der var tale om Greenwashing. Nedenfor kan du reklamerne, og hvordan tilskuerne til debatten stemte.