Undersøgelse: Kommunikation og ledelse er en og samme sag - Hansen & Ersbøll Agenda

Undersøgelse: Kommunikation og ledelse er en og samme sag

Op til VL-Døgnet den 6. maj har Hansen Agenda stået for at lancere en omfattende undersøgelse af dansk ledelse for VL-grupperne. Undersøgelsen er igangsat og lanceret i anledning af VL’s 50-års jubilæum. Hansen Agendas Administrerende Direktør, Lotte Hansen, har haft fornøjelsen og den udsøgte ære at sidde med i projektgruppen, der står bag hele VL-Døgnet. I denne forbindelse var hun idé- og initiativtageren til at starte undersøgelsen af dansk ledelse anno 2015. Professorerne Flemming Poulfelt og Henrik Holt Larsen fra CBS står bag undersøgelsen, der har haft over 550 deltagende topledere som respondenter.

Undersøgelsen rummer mange interessante elementer, som hver og et fortjener at blive belyst. I Hansen Agenda bider vi især mærke i, at lederes evner til at kommunikere klare budskaber ikke bonger særligt højt på den positive skala.

343 af undersøgelsens respondenter eller 61 procent mener, at de enten ’slet ikke’, ’i mindre grad’ eller ’i nogen grad’ formår at få det rigtige budskab formidlet til de rigtige personer, på det rigtige tidspunkt og via de rigtige kanaler via egen kommunikation.

Det efterlader ikke kun et ”room for improvement” i dansk ledelse, men også en anledning til at stille spørgsmålet ”har vi været gode nok i kommunikationsbranchen til at vise værdien af kommunikation som et ledelsesværktøj?”. Vi ser resultatet som et udtryk for, at selvom store virksomheder i mange år har arbejdet med kommunikation, så kan hele SMV-Danmark med fordel godt begynde at se kommunikation som en decideret værdiskabelse og ikke som noget, man skal skære fra i en krisetid.

For det er netop i kommunikationen, at løsningen på danske lederes problemer skal findes, så som man siger, intet skidt er så skidt, at det ikke er godt for noget. Vi vil i Hansen Agenda gerne være med til at vise, at kommu-nikation er det vigtigste element, når vi skal skabe en retning for Ny Dansk Ledelse!

Unoder i dansk ledelse
VL-undersøgelsen påpeger en række unoder i dansk ledelse. Det drejer sig bl.a. om, at de 550 toplederes evne til at skabe innovation, læringskultur og følgeskab i forandringsprojekter halter gevaldigt. Skal der rettes op på dette, så skal løsningerne findes inden for kommunikation i form af:

• evnen til at italesætte en tydelig retning for virksomheden
• evnen til at skabe og uddele særlige roller i virksomheden, som medarbejderne kan påtage sig
• evnen til at skabe en fælles fortælling, som manifesterer hos medarbejderne i virksomheden
• evnen til at skabe en fællesskabsfølelse og et ”VI” i virksomheden
• evnen til at skabe et rum, hvor ledelse og forandringer accepteres

Står du som leder overfor at skulle skabe en holdningsændring, sætte retning eller motivere medarbejderne under dig, så er der ingen vej udenom kommunikation. For den moderne leder er kommunikation derfor ikke kun et ledelsesværktøj til at videreformidle et budskab, det er en ledelsesstil til at skabe det nødvendige følgeskab!

Det faktum, at kommunikation ikke opfattes som vigtigt af danske ledere, er ikke kun et problem. Det er også en mulighed for at fortælle en anden og ny historie om dansk ledelse. I Hansen Agenda vil vi gerne være med til at forbedre ledelsesstandarden i Danmark og fortælle en kommunikerende ledelseshistorie. Selvom vi måske har fejlet som branche ved ikke ordentligt at have fortalt ledelsen i SMV-Danmark, at der ligger en stor guldgrube gemt mellem indrykningen af en annonce og ansættelsen af en kommunikationsafdeling på fem mand, så er der stadig et stort potentiale i at lade kommunikation være et centralt element i ledelsen.

Hvis du tænker ”hvordan gør man lige det?”, så er vi i Hansen Agenda klar til at hjælpe dig videre.

 

Ledelse sat på dagsordenen

Du kan følge diskussionen af Ny Dansk Ledelse i medierne. Se bl.a.:
Deadline med Claus Meyer, Lennart Lajboschitz og Flemming Poulfelt
• TV2’s 17 Finans med Alfred Josefsen fra den 21. april (efter ca. 28 minutter)
• Børsens artikler: ”Dyder og unoder i dansk ledelse skal frem i lyset” og ”Danske ledere kæmper med innovation og personale
• Hør P1 Business ”Er danske chefer dygtig nok?” med Departementschef i Erhvervsministeriet, Michael Dithmer, Alfred Josefsen og CEO i Falck Emeergency, Jesper Lok
• Finans.dk artikel ”Ledere skyder forbi på kommunikationen og rammer arbejdsindsatsen
• Ugebrevet A4 artikel ”250 milliarder i gevinst ved bedre ledelse

Herudover kan du bl.a. læse mere i Jyllands Posten, Licitationen, Dansk HR, altinget.dk, Skolelederforeningen og Jydske Vestkysten

0

Cookies hjælper os med at forbedre oplevelsen af hjemmesiden. Ved brug af sitet accepterer du vores brug af cookies. Læs mere.
Luk banner
x