Esmo Kongressen i København

Esmo Kongressen i København
  • Change Mobilization
  • SDG Strategy

Verdensmål til dette projekt:

  • 3 - Good Health and Well-being
  • 17 - Partnerships to achieve the Goal

Da Europas største kræft-kongres ESMO blev afholdt i København i oktober 2016, var Hansen & Ersbøll Agenda officiel mobiliseringspartner.

Kongresser og deres placering er ofte planlagt mange år før afholdelse og nogle gange komme selve tematikken for konferencen i anden række. Altså hvordan bliver verden et bedre sted netop pga. denne konference? Det kan derfor også være svært at sikre en forankring og legacy i værtslandet eller byen.

 

Da Europas største kræft-kongres ESMO blev afholdt i København i oktober 2016, var Hansen & Ersbøll Agenda officiel mobiliseringspartner.

 

Vi udviklede en agenda for konferencen og i samarbejde med landets stærkeste sundhedsaktører på området (Sundhedsstyrelsen, Danske Regioner, Kræftens Bekæmpelse, Dansk Selskab for klinisk onkologi og Copenhagen Science City) udviklede vi en dansk agenda, som sikrede en stærk lokal forankring og international anerkendelse. Agendaen reaktualiserede den danske kræftbehandlingsmodel og dennes seneste resultater. Det udviklede sig til et globalt eksempel på ‘patienten i centrum’.

 

Som optakt til kongressen arrangerede Hansen & Ersbøll en eksklusiv kick-off for danske og internationale VIP’s, blandt andet deltog HKH Kronprinsesse Mary. Her lancerede vi partnerskabet omkring den danske model for kræftbehandling.

 

Derudover stod vi for al kommunikation og mobilisering både i fagmiljøet, og eksternt. Hansen & Ersbølls indsats resulterede blandt andet i:

  • En fordobling af danske ESMO-medlemmer, fra 112 i april til 223 i december.
  • En stigning på 129% indsendte videnskabelige abstracts fra danskere. 24 ved kongressen i 2014 og 55 ved kongressen i 2016.
  • 145% stigning i delegerede deltagere fra Danmark (fra 176 til 425). Dette skyldes naturligvis også konferencens placering i København.

 

ESMO-kongressen har aldrig tidligere oplevet en så massiv national dækning som i 2016 i København. At en lægelig kongres i Bellacentret kan generere tre nationale tv-indslag, tre nationale radioindslag, 46 presseklip og god aktivitet på særligt twitter, er vi også selv tilfredse med.

Kommunikationschef i ESMO, Vanessa Pavinato, forklarede, hvad der gjorde indsatsen til en succes:

 

When we first met Hansen & Ersbøll Agenda we were actually looking for a PR and communication agency to help ESMO find the right level of visibility among Danes. What we found was a completely different approach, although actually I would say what a truly PR approach should be: make people believe what they wanted was to be with us!

 

By developing partnerships with key stakeholders in oncology and related fields, Hansen & Ersbøll Agenda was able to create a strong and committed network that in the end was mutually beneficial, for ESMO and for the Danish cancer community. Away from the traditional publicity campaigns, the results obtained have amazed everyone and have become a reference for future ESMO congresses.

Morten Bierbaum er direktør i Innovation Silkeborg Hansen og Ersbøll Agenda

Resultatet af samarbejdet blev bl.a. en publikation som blev lanceret i forbindelse med partnerskabs kick-off d. 6. oktober på Rigshospitalet, og uddelt til nøglearrangementer i løbet af kongressen. Download publikationen her. 

 

Efterfølgende har ESMO-kongressen også givet genlyd, blandt andet som eksempel på best practise indenfor medicinske kongresser der også sætter agendaer, i publikationen Case Analysis of International Research Conferences udgivet af The Danish Council for Research and Innovation Policy i foråret 2017.

Se og download hele publikationen her (omtale af ESMO på s. 63)

Læs mere om vores tilgang til Agenda Setting og SDG Mobilisering her

Hansen og Ersbøll agenda strategisk rådgivning bæredygtighed