Hvordan aktiveres din og min hverdag i verdens bæredygtige udfordringer? Det er jo vores livsstil, der er problemet og i 2030 vil 60 pct. af klodens befolkning være rykket til byerne og mange af dem bo som os. Denne vækst i urbanisering stiller store krav til udviklingen i byerne, der både skal tage ansvar for klodens ressourcer og klimaforandringer, folkesundhed, lige muligheder og jobskabelse mv.
Så hvordan får man verdensmålene tæt på dem, det hele handler om? Hvordan skaber vi en bæredygtig transformation af hverdagen hos borgerne i samarbejde med NGO’er og virksomheder, samtidig med at man afholder en konference om emnet?
Det var udfordringen og Udenrigsministeriet havde inviteret Hansen & Ersbøll Agenda til at stå for aktivering under Regeringens P4G Summit i oktober 2018.
Vores tilgang er altid ved sådanne udfordringer at lade aktivering og deltagelse gå hånd i hånd med konkret involvering i løsning og handling. Vi elsker fest og farver, men kun hvis det virker. Kun hvis opmærksomheden bliver til deltagelse og skaber lyst og vilje til handling.
På vegne af P4G, og Udenrigsministeriet, København Kommune og i samarbejde med iLoveGlobalGoals, en stribe partnere og sponsorer omdannede vi Rådhuspladsen til en lejlighed i monokrome verdensmålsfarver – og gjorde verdensmål til hverdagsmål.
Målet med installationen på Rådhuspladsen var at vise byen som løsningsrum for globale udfordringer, samt skærpe de besøgenes forståelse for, hvilken rolle de hver især har i den bæredygtige omstilling. Det var ambitionen både at tilføre viden, samt inspirere til handling.
Vi udviklede konceptet i stærkt samarbejde med Camilla van Deurs (idag stadsarkitet i Københavns Kommune) og Gehl Arcitects. Løsningen blev en mega-sizelejlighed med 24 partner, 2 ungdomsorganisationer og over 3000 borgere involveret bare én dag på Rådhuspladsen.
Hvert rum blev fyldt med involverende partnerløsninger. En digital måling indsamlede borgerens egne data om forbrug og deres løfter om at Verdensmålene derhjemme. 3140 mennesker deltog fysisk i løbet af dagen og den samlede fysiske disponering ramte mellem 80.000 forbipasserende. 1600 personer deltog i lejlighedens digitale test.
Ole Thonke, kontorchef for Vækst, beskæftigelse og erhvervsudvikling i Udenrigsministeriet, siger
“Installationen skabte et unikt link mellem et partnerskabsinitiativ på højt politisk niveau og de borgere, som står til at få gavn af en grønnere og mere bæredygtig fremtid.”
Københavns Kommune var medvært for installationen. Kontorchef, Annemarie Munk Riis, for Vækst og Erhverv siger
”Dit Bæredygtige Liv var et godt eksempel på, hvordan man kan formidle Verdensmålene på en brugervenlig måde og involvere borgerne aktivt. Det er helt centralt, hvis vi skal realisere byens ambitioner om at bidrage til Verdensmålene.”
P4G fra borgerperspektiv
På sociale medier nåede vi over 1 million borgere gennem egne og partneres kanaler, 33 min på national TV på en dag mens det blev dækket på print, i TV og radio i 10 nationale medier.
Tak til partnerne
Tak til P4G, og Udenrigsministeriet, København Kommune.
Tak til hovedpartnerne Rockwool Danmark og Realdania.
Tak til øvrige partnere: Carlsberg, Danfoss, Too Good To Go, LETZ SUSHI, Bygaard, Juliana Drivhuscenter, ART 2030, Bybi, BUG AMOK, Gehl Arcitects, Orbicon A/S, Flow Loop, Metrotherm, Ballast CPH. WWF Verdensnaturfonden, Verdens Bedste Nyheder, Ungdommens Røde Kors.
Læs Lottes egen ’dækning’ af projektet og se flere fotos her.
Aktiviteten var indstillet til en Sabre Award. Læs mere her.