Kan man undervise i verdensmål og skabe handlekraft på samme tid?
Hvis børn skal involveres i verdensmål, så ender de ofte som modtagere af udenadslære, eller de ender som statister, hvor de leger voksne, men hvor der ikke kommer handlinger ud af det.
Hvordan aktiverer man verdensmålene, så de konkret kan skabe forandringer for børns hverdag? Den udfordring fik vi lov til at løse på vegne af Red Barnet.
Hansen & Ersbøll Agenda udviklede og producerede en oplysning- og mobiliseringskampagne frem mod Børnerettighedsdagen d.18. november 2018. Gennem en læringsworkshops med 14 skolebørn gav vi dem viden og fandt deres individuelle indignation inden for udvalgte Verdensmål.
Så inviterede vi 2 ministre, 7 folketingspolitikere og 2 andre profiler til Verdensmålsinterview. Her skiftedes børnene til at interviewe og ’forhøre’ dem i:
- Hvad de f.eks. gør for klima
- Hvad de vil gøre yderligere i fremtiden for f.eks. kvalitetsuddannelse
- Hvad man som barn selv kan gøre for f.eks. reduktion af ulighed
Resultatet blev et stærkt sæt videoer, som anvender det interessante, omvendte størrelsesforhold mellem børn og voksne – hvor børnene holder de voksne til regnskab for beskyttelsen af deres fremtid. De bruges i dag som undervisning på Red Barnets 74 fokusskoler og når ud til 47.000 børn. Videoerne blev også en stor succes på de sociale medier.
“Det er altid de voksnes ansvar at børn har det godt….. Det, du selv kan gøre, er at være en god kammerat.” sagde Mette Frederiksen bl.a. til de to børn, der interviewende hende. Se videoen nedenfor.
Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen, interviewes af to børn om verdensmål 10 (“Mindre ulighed”) som en del af Red Barnets undervisningsmateriale til mellemtrinnet om FN’s verdensmål.