Women Deliver i København

Women Deliver i København
  • Change Mobilization
  • SDG Impact
  • Uncategorized @da

Verdensmål til dette projekt:

  • 3 - Good Health and Well-being
  • 4 - Quality Education
  • 5 - Gender Equality
  • 8 - Decent Work and Economic Growth
  • 10 - Reduced Inequality

Skab folkelig opbakning i Danmark og mobiliser temaerne; kvinders seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder. Sådan lød ønsket fra Udenrigsministeriet i forbindelse med Women Deliverkongressen.

Hansen & Ersbøll Agenda ledte den danske mobilisering op til Women Deliver konferencen i samarbejde med konsortiet: Dansk Industri, Sex & Samfund, Verdens Bedste Nyheder, KVINFO og Globalt Fokus.

 

Alene det at mobilisere danske aktører til en global konference er svært, og emnet var ’dengang’ også ret usexet. Det er heldigvis ændret i dag.

 

Strategiens afsæt var et fokus på involvering og ejerskab. Vi udviklede første version af vores verdensmålsstrategi til partnerskaber og formåede at skabe et bred outreach blandt andre organisationer og virksomheder.

 

Vi ville have folks hjerter med for at sikre, at de ville være rigtige ’medafsendere’. Vi ville bygge en folkebevægelse, som skulle bæres udelukkende af et stærkt netværk, gode ideer, velvilje og understøttelse af dem, der rent faktisk handlede.

 

Sammen med konsortiet definerede vi under hovedtemaet en række budskaber, som gav kvindesagen en relevant vinkel for de seks grupper af partnere, vi ønskede at engagere, herunder kultur, sundhed, foreningsliv og erhvervsliv. Op til kongressen afholdte vi en stribe gejstarrangementer heriblandt nytårskur og workshops, som motiverede folk til at tage ejerskab og afholde arrangementer. Vi udviklede partnermaterialer og mobiliseringteknikker.

 

Vi fik på vegne af FN lov til at hejse det første verdensmåls flag nr. 5, og lige pludselig var vores lille forsamling en af verdens første verdensmålsbevægelser. Vi var desuden ansvarlige for kongressens kulturevent minifolkemødet i tivoli. Vi var derudover ansvarlige for kommunikation og presse.

Katja Iversen, CEO og præsident for Women Deliver udtaler:

 

Vi har aldrig set noget lignende. Jeg blev så rørt over at se, hvordan Danmark mobiliserede. Det blev en folkesag. Lotte og co kom ikke ud med en logo-pakke og sagde “pas ind i rammen” – men spurgte “hvad er relevant for jer?” Og det har givet ekko – fra verdens topfolk til dem i landsbyerne, som faktisk laver forandringerne. Folk var blown away. De næste værter kommer på hårdt arbejde for at leve op til det her.

 

Kristian Jensen, daværende Udenrigsminister sagde: 

 

”Jeg er glad og stolt over, at så mange danske organisationer har påtaget sig at vise (…) hvad ligestilling betyder for det danske samfund.” 

Vi fik på vegne af FN lov til at hejse det første verdensmåls flag nr. 5, og lige pludselig var vores lille forsamling en af verdens første verdensmålsbevægelser.  Vi var desuden ansvarlige for kongressens kulturevent minifolkemødet i Tivoli, og stod for den samlede kommunikation og presse for den danske Women Deliver bevægelse. 

 

Mere end 150 danske organisationer og virksomheder involverede sig som aktive partnere. De dækkede over hver 10 dansker, tog ejerskab og sikrede maksimal involvering og opmærksomhed til sagen. Sammen rejste vi en verdensmål agenda herhjemme og i verden.

 

Se eller gense højdepunkter fra de to uger

Find den flotte videodækning af danske arrangementer og begivenheder fra 40 studerende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole på IDeliverChange facebooksiden her.

 

Få Womens Delivers råd til, hvad vi gør fremadrettet her.

 

Find billederne fra Mini-Folkemødet i Tivoli her, hvor både høj og lav fra danske virksomheder, organisationer og foreninger mødte op for at give de internationale gæster en smag på det danske demokrati.

 

Læs mere om Women Deliver og aktiviterne fra de to uger her.

Afspil video

Casefilm fra #IDELIVER-kampagnen