Mød greenwashings storebror, light greenwashing

Mød greenwashings storebror, light greenwashing Mød greenwashings storebror, light greenwashing

Verdensmål:

  • All Goals

For at verden skal opnå FN's 17 verdensmål inden 2030 er der brug for konkrete ændringer. Verden har brug for handlinger der batter, og derfor gør vi det kun værre for os selv når kommunikatør masseforfører os til at tror på light greenwashing. Det mener vores partner, Lotte Hansen, som indledte KOM21 med netop dette budskab.

Vores partner, Lotte Hansen, fik æren af at indlede konferencen med sin opsang til branchen. Talen handlede nemlig om, hvor farligt det er for os, at kommunikationsbranchen ikke har nogen spilleregler. Vi er heldigvis gået fra at vaske sort til grøn, men desværre er et nyt fænomen dukket op, light greenwashing. Lotte Hansen beskriver det selv således:

“Problemet lige nu er, at vi som kommunikatører hjælper dem, som siger de gør meget godt, med at få det til at lyde helt vanvittigt godt. Det er langt farligere fordi der ikke er nogen overdommer her. Jeg skulle hils og sige at journalisterne kan heller ikke finde ud af det. Vi står i en situation hvor vi forstærker den halve sandhed.”

Med god kommunikation kan man nemt sminke det halve og gør det til det hele. Helt uden at dokumentere hvor stor eller lille en forskel det gør. Og hvad med forbruger? De har ikke en chance for at forholde sig til eller undersøge sandhedsværdien af hundredvis af bæredygtige forskellige reklamer. Derfor opstår der et falsk “feel good” selvom vi ikke er på rette spor.

Her er talens 8 vigtigste punkter

  1. 2019 var et lavpunkt: https://lnkd.in/enQXHGz
  2. Lige nu er værre… fordi branchen greenwasher ting som max er lysegrønne: https://lnkd.in/eFcRTs8
  3. Der er ingen onde. Vi opererer i et wild west af sminket godhed.
  4. Vi forfører til selvfedme, og siger til kunder vi giver dem ‘purpose’
  5. Verden brænder i slowmotion og vi har 10 år til at komme på rette kurs
  6. Alle andre brancher opstiller mål og måler på egen performance
  7. Hvis verden skal omstilles skal vi ændre folks vaner og det er det, vi kan. Det betyder at vi i kommunikationsbranchen sidder med nøglen til omstilling. Uden forfør, fortælling og fornuft ingen forandring
  8. Vi skal sætte spilleregler for os selv
    – på impact
    -på dimensionering (og størrelse på de facts der understøtter det grønne budskab)
    – have awards på impact ‘effekt på jord og mennesker awarden’

Lotte mener at der er noget vi kan gøre. Fordi man kan sagtens tjene penge på at gøre noget godt. 

 

Se hele talen lige her:

Afspil video

Du kan læse mere om konferencen lige her